TÕNU TRUBETSKY: Keskerakond ongi Eesti kõige pungim erakond.
Kas Sind teeb vahel nõutuks, et järjest väiksem on see kuulajate osakaal, kellel oli lapsepõlves Pille-Riini raamat? Nüüd jäävad ju paljudele võõraks sellised armsad märgid nagu soome kelk ja roheline klaasikild, läbi mille vaadates maailm teistsugune on.
Nõutuks mind see küll ei tee. Kindlasti ei muretse ma selle pärast. Raamat “Pille-Riini lood” on saadaval, nüüd loetakse seda võib-olla sellest laulust ajendatuna, varem oli ehk vastupidi. Aga pange tähele, et nüüd käänatakse seda ka Tallinnas tavaliselt “Pille-Riinu”, mitte “Pille-Riini”, mis tuleneb tuntavast maarahvastiku osakaalu paisumisest Tallinnas.
Punki on mitmesugust. On sellist, mis eitab kõike ja tegeleb ühiskonna väljapääsuta olukorra kirjelda-misega (No future!). Sind julgeksin pigem punk-romantikuks, unistajaks liigitada (Maailma lõpus on kohvik …). Mil määral suudad ealisest küpsemisest hoolimata uskuda, et tegelikult on võimalik maailm, kus kõigil on hea?
See “No future!” käis tegelikult kuninganna Elizabeth II kohta, “Maailma lõpus on kohvik …” oli aga pühendatud surnud sõpradele, see tähendab, et käis samuti sinna väljapääsuta olukorra kirjeldamise alla. Küsimuse teisele poolele vastaksin Nikolai Berdjaevi tsitaadiga: “Anarhismi religioosne tõde seisneb selles, et võim inimese üle on seotud patu ja kurjusega, et täiuslik seisund on võimu puudumine, s.o Anarhia. Jumalariik on võimu puudumine ja vabadus, talle ei saa omistada mingeid võimutsemise kategooriaid, Jumalariik on Anarhia. Aga võim inimese üle on kurjus ja isegi igasuguse kurjuse allikas.” (Nikolai Berdjaev, “Inimese orjusest ja vabadusest”, 1923.)
Mulle meeldib väga laul “Kosmosesügis”. Ometi, kui end selle loo lummusest välja rebida, tuleb meelde, et seda on ju nii palju juhtunud, et karismaatilise liidri juhtimisel võetakse valged linad ümber ja jäädakse ootama messiat, kes viiks usutunnistajad “sinna, kus raha ei kehti”. Kedagi pole (väidetavalt) veel ära viidud. Kas Sinu jaoks on kuskil selline koht olemas? Kas või fantaasias?
See koht on olemas. Selle nimi on Nebadon (www.lonestarlight.com/essays/where.htm) ning seda juhib Michael of Nebadon, kes Maa peal on tuntud rohkem kui Jeesus Kristus (www.truthbook.com/
index.cfm?linkID=1875) ja selle kohta võib lugeda Urantia Raamatust (http://en.wikipedia.org/wiki/
The_Urantia_Book).
Esinemine Viljandi festivalil “Rock Ramp” kujunes triumfiks. Vanad Vennaskonna fännid juubeldasid – kuningas on tagasi! Millega seda edu seletad? Tundus ju palju aastaid, et Vennaskonnal pole enam seda õiget elaani sees.
Ma ei oska seda seletada. Arvan, et ka Keskerakonda astumine pole ammendav vastus.
Keskerakonna teemal ka. Kommenteerides lavalt Sinu esinemist eelnimetatud festivalil, ütles Kurjami laulja, et “nüüd astuvad küll kõik punkid Keskerakonda”. Kas tunned ka veidi hirmu, et Sinu isepäist otsust just sellesse erakonda astuda kasutataksegi ära poliitilise propaganda jaoks?
Ei tunne selles suhtes. Ma arvan, et Keskerakond ongi Eesti kõige pungim erakond. Kindlasti vastandub ta kõige paremini sellele, millele vastandub ka punk.
Mõnest Sinu laulust käib läbi tuntud anarhistide nimesid. Kas oled ise nende teoseid lugenud? Keda pead siiani oluliseks?
Jah, olen lugenud, näiteks Bakunini raamatut “Riiklus ja Anarhia”, mis on mul ka kodus olemas. Olen läbi töötanud õige mitmeid anarhismi n-ö klassikute teoseid. Oluliseks pean paljusid: Bakuninit, Stirnerit, Proudhoni, Kropotkinit, Fourier’d, aga ka paljusi teisi, kellest mõni on kirjutanud või öelnud ainult mõne olulise mõttetera. Siiski pean maailma parimaiks anarhiaõpi-kuiks Nikolai Nossovi lasteraamatuid “Totu ja tema sõprade seiklused” ja “Totu Päikeselinnas”. “Totu Kuul” on jällegi parim kapitalismikriitika.
Sageli kasutatakse Proudhoni väljendit “Eraomand on vargus”. Sina oled selle mehe isegi oma laulu sisse kirjutanud. Kas oled selle seisukohaga siiani päri? Kas see mitte liialt kommunistlikuna ei kõla?
Klassikaline tõlge on: “Omandus on vargus.” Mina läheksin veelgi kaugemale, öeldes: “Omandus on mõrv.” Otseses mõttes – ühtede inimeste käes on tohutud rikkused, teisal surevad lapsed nälga. On kuritegelik seda õigustada, näiteks mingi riigi majandusliku õitsengu vajadusega.
Muusika juurde tagasi. Kardan, et Flowers of Romance senise vähe-tunnustatuse põhjus on see, et publik ei saa päris täpselt aru, mis see on ja miks peab vana armsa Vennaskonna kõrval olema võõrkeelne bänd. Ehk kirjeldad veidi selle koosseisu eesmärke.
Publik ei saa tihtipeale üldse millestki aru. Vennaskond on punk-rokk-estraadi ja 1980-ndate new wave’i mõjutustega, Flowers on glam-pungi, glam-roki ja punk-roki segastiil. Vennaskonnal ja Flowersil ei ole eriti midagi ühist. Flowersi suurimaks saavutuseks pean rock’umentaalfilmi “Pirates of Destiny” (2007) koos seal sisalduva 32 muusikavideoga.
Muuseas, leidsin, et Tony Blackplaiti Wikipedia-lehekülg on olemas astuuria keeles, aga mitte Hispaania üldriiklikus – kastiilia hispaania keeles. Kas see on juhus või protest selle vastu, et erinevaid romaani keeli kõnelevaid hispaanlasi esitletakse üldjuhul vaid ühe ja suurima keele kaudu?
See on juhus, kuna ma ise ei ole neid artikleid kirjutanud ega tõlkinud, aga tore oleks muidugi võtta seda üleval mainitud protestina. Mulle meeldiks ka, kui Kataloonia oleks sõltumatu. Ja kõik ülejäänud Hispaania provintsid. Samuti tuleks Saksamaa jagada miniatuur-seteks maadeks. Ja Eesti.
Pärast “Rock Rampi” on selge – Vennaskond on tagasi sadulas. Kuidas kavatsed seda ära kasutada? Plaadid, kontserdid?
Et raha taskusse kühveldada. Uusi lugusid hakkasime ka tegema. Koos Allan Vainolaga.
Küsis: Mati Palmet